Camino Portugues

De Camino Portugués Central is de meest historische route die door Portugal loopt. De route start in Lissabon en is ca. 630 kilometer lang. Tussen Lissabon en Coimbra zijn twee varianten, ik heb voor de westelijke variant gekozen die gaat langs de bekende bedevaartplaats Fátima.

• Huisvlijt

Vandaag een fotolijst bij Action gehaald en m’n credential en Compostela samen met wat andere aandenkens ingelijst en opgehangen op de “Wall of Fame” in de hal. Gerelateerde berichten: Start van een nieuw avontuur Dag 1. Lissabon – Alverca do Ribatejo (31 + 3 km) Dag 13. Porto – Póvoa-de-Vardim (38 km) Dag 14. Póvoa-de-Vardim…

• Dag 23. Muxia – Thuis (15 km)

Laatste dag, een reisdag. Om 5:30 uur gaat de wekker, want ik wil de bus van 6:15 uur naar Santiago nemen. Zo stil mogelijk m’n spullen gepakt en buiten de slaapzaal mijn rugzak ingepakt. Daarna naar de bushalte nabij de jachthaven. Had gisteren de bussen daar al zien staan dus wist precies waar ik moest…

• Dag 22. Olveiroa – Muxia (33 + 3 km)

Weer een mooie wandeldag. Wat ben ik blij met mijn keuze om door te lopen naar Muxia. Het natuurschoon, mooie routes en pittoreske dorpjes laten je het beton, staal en asfalt van de Camino Portugues vergeten. Het is nog donker als ik O’Logoso bereik, de Albergue waar ik 8 jaar geleden overnacht heb. Die is…

• Dag 21. Negreira – Olveiroa (34 km)

Wat een verschil in discipline (of moet ik het respect noemen) tussen Auberges. Waar het in Santiago pure anarchie was, zo vanzelfsprekend beschaafd het er aan toe ging in de Auberge van Negreira. De afwas werd keurig gedaan, de kookplaten en tegels werden afgesopt. Toen het licht uitgedaan werd, werd iedereen stil etc. etc., zeg…

• Dag 20. Santiago-de-Compostela – Negreira (25 + 2 km)

Zoals beloofd eerst wat meer over mijn belevenissen in Santiago. Na het feest van herkenning op het Praza do Obradoiro (het grote plein voor de kathedraal waar alle pelgrims samenkomen) m’n rugzak afgedaan en lekker languit op het middelpunt van het plein gelegen, wat foto’s gemaakt en een plek in een Albergue gereserveerd. Daarna op…

• Dag 19. Caldas-de-reis – Santiago-de-Compostela (45 km)

Klote spanjolen, meldde gisteren hun temperamentvolle discussies al. Ze konden pas om 22:00 uur eten, maar toen lag ik al op bed. Het hele spul kwam om 00:30 uur pas in het hostal en maakten een enorm kabaal. Een paar gingen staan roken en luid praten op het balkon bij het openstaande raam waar ik…

• Dag 18. Arcade – Caldas-de-reis (36 km)

De dag begint goed, gelijk een berg opklimmen, lekkere ochtendgymnastiek. Het is nog donker, dus de hoofdlamp op. Als ik de top nader begint het al wat te schemeren. Al snel loop in Pontevedra binnen. Een gezellige binnenstad waarvan uit alle hoeken en gaten pelgrims kruipen. Ik zet een lekker tempo in en haal de…

• Dag 17. Nigrán – Arcade (37 km)

Met tegenzin verlaat ik het appartement, een dergelijke luxe voor die prijs, dat vindt je verder nergens op de Camino. De eerste paar kilometers volg ik de route, maar ergens voor Vigo mis ik een afslag en laat dat maar zo. De route gaat namelijk de bergen weer in door de buitenwijken. Daar heb ik…

• Dag 16. A Guarda – Nigrán (45km)

Daar had ik geen rekening mee gehouden, dat uur verschil maakt dat ik nu in het pikkedonker moet vertrekken. De lamp kan gelijk op. Het stadje uitlopen is zo gepiept, maar dan in het donker een klif op over rotspartijen. Het waait hard en het begint ook nog zachtjes te regenen en dat geeft het…

• Dag 15. Anja – A Guarda (37km)

Viva Espagne! Vandaag de grens tussen Portugal en Spanje overgestoken. Maar eerst moest ik in Viana de Costello nog een honderden meters lange stalen brug oversteken op een voetpad van nog geen 60cm breed, dit terwijl het verkeer langs me heen denderde en er ook nog twee keer een trein onderdoor ging. Best eng, was…

• Dag 14. Póvoa-de-Vardim – Anha (43 km)

Wederom slecht geslapen, deze keer niet vanwege het geluid van buiten, maar door het gekraak van de plastic matrassen en kussens (zonder matrashoes en kussensloop overigens). Verder een prima hostel maar de bedden zijn niks. Had zelf spullen voor het ontbijt gehaald, dus eerst ontbijt in de keuken. Daarna op pad. Het regent drupjes, zo…

• Dag 13. Porto – Póvoa-de-Vardim (38 km)

Rotnacht gehad. Het hostel was best ok, maar lag vlak bij het metrostation aan één van de drukste straten van Porto. En mijn kamer bevond zich aan de voorkant. De hele nacht pratende (schreeuwende) mannen, auto’s/motoren vol gas en om 5 uur de vuilniswagen die een afvalunit in het trottoir kwam legen, heb geen oog…

• Dag 12. São João da Madeira – Porto (43 km)

Omdat het weer een lange dag gaat worden vroeg op, om 6:15 stap ik de Auberge uit. Moest eerst nog wel twee etages afstruinen om een verpleegster te vinden die de buitendeur op kon doen. Het wordt weer een lange eentonige route over asfalt en kasseien, lopend door aaneengeregen buitenwijken en dorpjes, langs veel beton,…

• Dag 11. Albergaria-a-Velha – São João da Madeira (31 km)

Officieel zal de route wel 29 of 30 km zijn geweest, maar had vanmorgen m’n kop er niet bij en liep tot 4x toe verkeerd. Vanmorgen wat later gestart, hoefde tenslotte “maar” 29km te lopen. In de keuken stond nog een restant havermoutvlokken en in de koelkast een bijna vol pak melk achtergelaten door andere…

• Dag 10. Mealhade – Albergaria-a-Velha (41 km)

Gisteren behoorlijk moe, dus de blog wat afgeraffeld en helemaal vergeten te vertellen wat ik gegeten heb. Een lokale specialiteit van Mealhade is namelijk “suckling pig”, of terwijl speenvarken. Had ik nog nooit gehad, en je moet alles in het leven proberen, dus suckling pig besteld. In één woord Heerlijk. Maar Irma zal wel zeggen,…

• Dag 9. Coimbra – Mealhade (27 km)

Het was vandaag de bedoeling om naar Curia te lopen, maar de prijs van het pension aldaar bleek meer dan € 40 te bedragen. Daarom de etappe van vandaag maar iets ingekort. Prima geslapen vannacht, de muren van het klooster waren een meter dik, dus je hoorde geen enkel geluid van buiten. Daarnaast had ik…

• Dag 8. Rabaçal – Coimbra (29 km)

Na het ontbijt zit Michel wat om te treuzelen met z’n telefoon. Dat duurt mij te lang dus ga alleen op pad met de afspraak dat we elkaar zullen treffen bij de eerste de beste bar of cafe. Maar dat valt tegen, alles wat ik tegenkom is dicht. Na dik 15km zie een klein blauw…

• Dag 7. Ribeira do Fárrio – Rabaçal (41 km)

De dag begint zoals altijd, ontbijten, rugzak inpakken en op pad. Om op de Camino Portugues terug te komen heb ik een alternatieve route uitgestippeld, tot mijn verbazing tref ik hier enkele blauw/gele pijlen aan. Nadat ik teruggekeerd ben op de Camino, geen pijl meer gezien. Bij het tankstation waar ik even een bakkie koffie…

• Dag 6. Fatima – Ribeira do Fárrio (37 km)

Heb me nog wat verdiept in het ontstaan van Fatima. Dit bedevaartsoord is ontstaan omdat Maria aan drie herders kinderen is verschenen, niet één keer maar vijf keer. Bij de laatste keer waren er zo’n 70.000 tot 100.000 getuigen aanwezig die allemaal, gelovigen en sceptici, verklaarden vreemde lichteffecten en kleuren te hebben waargenomen (zgn zonnewonder).…

• Dag 5. Monsanto – Fatima (26 km)

Zoals gezegd de wekker niet gezet, en daardoor een late start om 7:00 uur. Na het ontbijt breng ik de sleutel terug en ga op pad. Ik voel druppels op m’n kuiten, en het is geen regen. Uit nadere inspectie van de waterzak blijkt dat er een piepgaatje in zit. De waterzak voor de zekerheid…

• Dag 4. Santarém – Monsanto (36 km)

Heerlijke dag gehad. Mooie route door de heuvels en bossen (dus lekker veel schaduw), paprikavelden etc. Omdat het ’s middags nog steeds boven de 37 graden is toch maar weer vroeg vertrokken. Het hostel had geen woonkamer of keuken, dus het ontbijt maar op bed gemaakt en opgegeten. Dat lukt natuurlijk niet zonder lawaai, best…

• Dag 3. Azumbuja – Santarém (33 km)

De wekker vanmorgen nog 3 kwartier eerder gezet. Met 40+ graden en 33 km in het verschiet wil ik voor de middag hitte binnen zijn. Iemand anders had zijn wekker nog een kwartier eerder gezet, dus ben er toen gelijk maar uit gesprongen. Gisteren boodschappen gedaan voor het ontbijt, dus eerst een lekker ontbijt gemaakt.…

• Dag 2. Alverca do Ribatejo – Azumbuja (32 km)

Had de wekker op 5:45 uur gezet maar was al voor de wekker af ging wakker. De spullen in de rugzak gepakt en net over 6’sen vertrokken. Voldoende straatverlichting, dus de lamp hoefde niet aan en het begon al wat de schemeren. Vanaf Ahandra loopt de route over een recent aangelegd fiets- en voetpad, de…

• Dag 1. Lissabon – Alverca do Ribatejo (31 + 3 km)

Vanmorgen rustig gestart. Kon ook niet anders want de kathedraal waar ik m’n eerste stempel wilde halen ging pas om 9:30 uur open. Daarbij kwam dat de ontbijtzaal van het hostel ook pas om 8:00 uur open ging. Vannacht goed geslapen, mijn kamergenoot snurkte gelukkig niet en het hostel was ondanks de vele jeugdige klanten…

• Start van een nieuw avontuur

Vandaag naar Lissabon afgereisd. Na een laatste rondje met m’n, honden en een dikke knuffel ter afscheid (God, wat zal ik die twee missen, m’n trouwe loopmaatjes), brengt Irma me naar het station in Leeuwarden. Ook die een dikke knuffel en dan op naar de trein. Veel te vroeg natuurlijk, moest nog een half uur…

• Nog 1 week

Deze week de training afgerond met 15kg op m’n rug en 25 km gelopen. Ik ben er klaar voor ! Vandaag de kleren bij elkaar gezocht en samen met wat laatste spullen in de rugzak gepakt. Volgende week Zondag de tandenborstel en kabeltjes voor m’n telefoon en horloge erin en dan ben ik helemaal bepakt…

• Het trainen kan beginnen

Vandaag de Bron Snijder Triathlon in Stiens gedaan. Daarmee de training voor de kwart triathlon succesvol afgerond. Die training gaat tot na de Camino de ijskast in. Wil geen risico’s nemen met blessures. Trek een paar dagen uit voor herstel en start donderdag (22 juni) met m’n “wandelen met rugzak” training. Zie ook het trainingsschema.…

• Paklijst klaar

Aangezien de overnachtingsmogelijkheden in Albergues/Pelgrimsonderkomens op Camino Portogues goed en veelvuldig aanwezig zijn is het uitgangspunt voor deze wandelreis dat de tent en slaapmat niet meegaan. Wel neem ik een kooktoestel en kookgerei mee omdat ik het liefst tussen de middag warm eet. Dit geeft een natuurlijke langere rusttijd op veelal het warmste moment van…

• Reisschema klaar

Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn reisschema. Ik ga de Camino Portugues in 19 etappes lopen, en daarna in nog 3 etappes wandel ik van Santiago de Compostela door naar Muxia. In de routebeschrijving heb ik naast de etappe indeling informatie toegevoegd over overnachtingsadres, supermarkten/kruideniers, verwijzing naar de route op afstand meten.nl, hoogteprofiel en…

• Vlucht geboekt

Wachtend in de vertrekhal van Rabat-Salé airport op onze vlucht van Rabat naar Dusseldorf/Weeze boek ik de vluchten van Amsterdam naar Lissabon en van Santiago de Compostella terug naar Amsterdam. Ik vertrek op 20 augustus naar Lissabon, en mijn terugreis is gepland voor 12 september. Op 20 augustus kom ik 17:00 uur aan op Aeroporto…